El currículum oficial o currículum prescrit només és una
proposta, un instrument, i el que realment compta és la forma que adopta als
centres i a les aules. És allà on de fet esdevé una experiència educativa per
als alumnes i una pràctica docent per als professors (Del Carmen i altres,
1991).
La realitat actual de
les aules del centre on realitzo les pràctiques recau en un considerable gruix d’alumnes amb PI, la qual
es vol fer front mitjançant l’elaboració d’un conjunt d’activitats per a
aquests alumnes dins l’aula ordinària. La necessitat es fa explícita en la
demanda d'algunes de les professores de segon d’ESO en un suport per crear i executar
activitats per aquests alumnes.
D'aquesta manera, la meva proposta pretén ser una mesura per fer front a la demanda presentada: creació d’un conjunt
d’activitats per les alumnes amb PI, en la mesura que sigui possible cooperatives,
per a l’àrea instrumental de català i matemàtiques, ubicades en el marc d’una
història que s’anirà creant per capítols setmanalment des del departament
d’orientació. Tanmateix, es tracta d’un suport a les professores tant en
l’elaboració com en l’execució i avaluació de les activitats per alumnes amb PI
durant el primer trimestre en les aules ordinàries esmentades. En aquí, cal
partir d’una posició d’investigació-acció per tal d’anar adaptant les diferents
activitats als interessos i les ZDP de les alumnes i les consideracions de les
mestres.
Paral·lelament, la
intervenció pren sentit en donar una continuïtat a la història que està
elaborant la psicopedagoga responsable del primer cicle, amb l’objectiu
d’adquirir un sentit globalitzador i transversal en les diferents matèries, on
l’adaptació partirà de la mateixa història inventada donant com a resultat un
dossier didàctic d’adaptació curricular amb activitats específiques per a cada
matèria.
Els objectius a assolir són: promoure un
recurs didàctic per l’aprenentatge; centrar l’ensenyament en l’interès de
l’alumna; assolir les CB acord amb les possibilitats; impulsar un bon clima de
treball, cooperar amb el professorat i impulsar un recurs didàctic conjunt; motivar a futurs materials d’aprenentatge; desenvolupar una avaluació
formativa, a les alumnes se les informarà i guiarà del procés en relació als
objectius, així com facilitar reflexions i instruments per la millora.
La prosposta de treball, a grans trets, contempla les següents fases:
1. Disseny d'activitats i seguiment mitjançant rúbriques avaluatives (auto avaluació).
2. Avaluació inicial i adaptació.
3. Execució i avaluació sumativa.
4. Execució i avaluació final.
La fase 1 i 3 impliquen una revisió i planificació setmanal per tal de poder crear noves activitats, les quals estiguin el més adaptades al ritme d'aprenentatge de cada alumna.
Per últim, ahir vaig començar les pràctiques, per tan no tardaré en anar creant entrades a mode de diari on espero que els objectius i les fases en aquí proposades hi estiguin presents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada